Leren zichtbaar maken
Op de Andreas zijn wij volop bezig met het traject 'Leren zichtbaar maken'.
Wij hebben als doel dat de kinderen op de Andreas weten WAT ze leren, HOE ze leren en WAAR ze naar toe gaan. De manier van denken over leren is daarbij heel belangrijk
Wat gebeurt er nu eigenlijk als je leert? Dit laten we de kinderen zien met de leerkuil.
- Eerst sta je linksboven. Wat ga ik leren? Daarbij gebruiken we doelen en succescriteria. De succescriteria helpen het kind om tijdens het leerproces op koers te blijven.
- Een uitglij-moment omdat er een vaardigheid is die je nog niet beheerst met de gevoelens die daarbij horen.
- Onderin de kuil staat een muurtje. Welke kwaliteiten en gedachtes kunnen mij helpen om deze muur af te breken en de taak te volbrengen?
De leerkwaliteiten staan centraal in onze Andreasboom. Een boom die met al deze kwaliteiten tot groeien komt.
- Zo klim je de Leerkuil uit.
- Als je aan de overkant bent dan is dat het moment om je prestatie te vieren en terug te kijken naar de kuil. Wat heeft me hier nu het meest geholpen? Welke woorden zei ik tegen mezelf toen ik de kuil inging?
Het is onze ambitie om de kinderen op deze manier te leren vertellen over hun leerproces en wat ze al hebben geleerd. Daarbij is het de bedoeling dat ze bewijzen van het geleerde verzamelen in een portfolio. Op deze manier kunnen leerlingen onder begeleiding van de leerkracht hun ouders informeren en zijn ze mede eigenaar van hun ontwikkelingslijn en rapport.